Předmět je určen studentům usilujícím o kvalifikaci sociálních pracovníků, vychovatelů i se zaměřením na speciální pedagogiku, pastoračním a komunitním pracovníkům, u  nichž se předpokládá určité porozumění člověku ve vztahu k občanské společnosti. Cílem je, aby absolvování předmětu umožnilo postupně získávat odstup od situací, kterým na první pohled rozumí, a neuvědomují si, že leckteré odlišnosti mezi jedinci i skupinami lidí nejsou schopni postihnout. Jde o předpoklady pro vytvoření si citlivosti a porozumění pro jinakost druhého, pro různá pojetí spravedlnosti, pravdy, pro respekt k lidské důstojnosti v kontextu pomáhající profese. Předmět bude čerpat z ukázek textů vybraných myslitelů a jejich interpretace. Důraz je kladen na zproblematizování subjektivistického pojetí vnímání skutečnosti, které bývá u studentů bez zkušenosti s filosofickou reflexí často pevně zažité a neumožňuje jim se opřít o vědecký přístup k profesním postupům, a  zároveň tento oborově vymezený přístup zproblematizovat ve světle situace konkrétního člověka.